Facebook Reklamlarında Makine Öğrenmesini Nasıl Kullanıyor?
08/18/2020

Deneyim seviyemiz ne olursa olsun, Facebook’ta reklam verirken zaman zaman kendimizi hata yaparken bulabiliyoruz. Ancak, bugün burada bahsedeceğimiz konu, bütün bir kampanyanın sonuçlarını etkileme potansiyeline sahip ve en fazla dikkatlerden kaçan konulardan birisi. Hatta “uzman düzeyinde” profesyonellerin bile tekrar tekrar düştüğü bir hata.

Yani; Hedef Kitle Çakışması (Audience Overlapse).

Şimdi gelin hedef kitle çakışmasının ne olduğuna, bu hatadan kaçınmak için neler yapmamız gerektiğine kısaca göz atalım.

Hedef kitle çakışması, en basit ifadeyle hazırlamış olduğumuz farklı reklam setlerinin aynı hedef kitleye reklamları göstermesi olarak açıklanabilir. Söz konusu hedef kitlelerin çakışma ne kadar büyük olursa, kampanyalarınızın performansı da o kadar kötü etkilenir. Aynı hedef kitleyi yakalamak ve ilgisini çekmek için rekabet eden iki veya daha fazla reklam seti için para öder, hem zamanınızı hem de bütçenizi boşa harcamış olursunuz.

Bu sorun iki veya daha fazla hedef kitle oluşturduktan sonra verilen reklamlarda ortaya çıkan bir sorundur. Çoğu zaman, farklı olduğunu düşünseniz bile oluşturulan kitleler birbirinden çok farklı olmaz ve kendi reklamlarınızı birbirine karşı yarıştırarak kendi reklamlarınızla rekabet edersiniz.

Bu sorunu tam olarak anlamak için yapmanız gerekense Facebook kampanyalarının yapılandırılma şekline bakmaktır.

Bu konuyu bir örnekle daha iyi anlayabiliriz;

Diyelim ki kozmetik ürünleri satan bir e-ticaret siteniz var ve Facebook ya da Instagram üzerinden ürünlerinizin reklamını yapacaksınız. Facebook reklam yöneticisine girdiniz ve reklamlarınızı hazırlamaya başladınız. Reklam setlerinizi hazırlarken sıra hedef kitlelerinizi belirlemeye geldi ve “farklı olduğunu düşündüğünüz” kitlelere sahip üç farklı reklam seti oluşturdunuz.

Birinci hedef kitlenizi ilgi alanlarını belirleyerek oluşturduğunuzu var sayalım. Müşterilerinizin büyük bir kısmının makyaj ürünlerine ilgi duyduğunu biliyorsunuz, bu nedenle makyaj ürünleriyle ilgilenen kitlelerden oluşan reklam setinizi hemen hazırladınız.

İkinci hedef kitlenizi de demografik yapıya göre hazırladınız. Bu reklam seti de en iyi müşterileriniz olan 20-45 yaş arası kadınlardan oluşuyor diyelim.

Daha sonra, önceki müşterilerinize % 1 ila % 5 benzerlik gösteren 3. kitlenizi oluşturdunuz. Bunu da mevcut müşteri listenizi Facebook’a yükleyerek tamamladınız.

Yukarıda bahsettiğimiz reklam setleri yapısı, yaygın olarak yapılandırılmış temel bir Facebook kampanyası örneği olarak değerlendirilebilir. Bu durumda hedef kitle çakışması hatasının nasıl ortaya çıkabileceğine bir bakalım;

Bu üç reklam setinin arasında büyük olasılıkla birkaç ortak ilgi alanı olacaktır. Örneğin:

Makyaja ilgi duyan hedef kitleniz arasında muhtemelen 20 ila 45 yaşları arasında kadınlar bulacaksınız. Yani birinci reklam seti ile ikinci reklam seti arasında aynı kişilerin olması muhtemel.

Aynı şekilde ikinci reklam setinizdeki 20-45 yaş arası kadınlar arasında da kozmetiğe ilgi duyanlar olacaktır.

Üçüncü reklam setinizdeki benzer hedef kitlenizde de her iki hedef kitleden kullanıcılar mutlaka yer alacaktır – yani 20 ila 45 yaşları arasında olanlar ve kozmetik ile ilgilenenler-.

Bu durumda seçtiğiniz hedef kitleler çakışmaya başlar ve hazırlamış olduğunuz reklam setlerinde kendinizle rekabet etmeye başlarsınız. Reklamlarınıza yaptığınız harcamalar da artmaya başlar. Bununla beraber reklamlarınızın görüntülenme sıklığı da sınırlanır. Sonuç olarak, ödemeniz gerekenden daha fazlasını ödersiniz ve daha az görüntülenme alırsınız.

Kitle Çakışması Yaşadığımızı Nasıl Anlarız?

Hedef kitlenizin boyutu çok küçükse, reklamlarınız bu kitleye rahatça ulaşacaktır. Ancak, geniş kitlelere ulaşmak istiyorsanız birden fazla reklam seti üretmek zorundasınız. Bu da hedef kitle çakışmasının daha büyük olma olasılığı doğurur. Bu durumda oluşabilecek kitle çakışmasını nasıl kontrol edebiliriz ve hangi kitle kümesini hedeflememiz gerektiğine nasıl karar veririz?

Bunun için Facebook’un sağladığı kitle çakışma aracını kullanmamız gerekiyor. Facebook reklam yöneticisinin hedef kitle bölümünde bulunan bu araç sayesinde, farklı kitlelerin çakışmaya başladığını kolayca kontrol edebiliriz. Bunun için aşağıdaki adımları uygulamanız yeterlidir:

Önce Facebook Reklam Yöneticisinde hedef kitleler bölümüne gidin. Burada karşınıza daha önceden hazırlamış olduğunuz hedef kitleler çıkacak. Bu kitlelerden karşılaştırmak istediğiniz kitleleri seçin. (Bir seferde 5 taneye kadar seçim yapabilirsiniz). Seçimi yaptıktan sonra

üst kısımdaki seçeneklerde bulunan “Hedef Kitle Çakışmasını Göster”e tıklayın.

 

 

 

 

 

 

 

Bu araç size hem “çakışan kişi sayısını” hem de “seçilen kitlenin çakışma yüzdesini” gösterecektir. Üstteki sütun, seçilen kitlelerdeki kişi sayısını gösterir. Alttaki yani “seçilen kitlenin çakışma yüzdesi” sütunu ise her iki kitlede bulunan kişi sayısını, seçilen kitledeki toplam kişi sayısıyla karşılaştırır ve bunu yüzdesel olarak görmemizi sağlar. Bu özellik sayesinde hedef kitlelerinde kaç kişiye aynı reklamı gösterdiğinizi görebilir buna göre setlerinizi yeniden düzenleyebilirsiniz.

Gizlilikle ilgili nedenlerden dolayı, kitle örtüşme aracı 1.000’den az kişiden oluşan bir kitleyi analiz etmenize izin vermez.

Kendinize karşı reklam yayınlamayı nasıl önleyebilirsiniz?

Çakışmayı hesaplarken en sık sorulan soru şudur: “Facebook reklamlarımı birbirine düşürmekten nasıl kaçınabilirim?”

Bu sorun için bazı çözüm önerileri:

Çakışan reklam setlerinin birleştirilmesi: Benzer kitleleri hedefleyen birden fazla reklam kümeniz varsa, bu kümeleri tek bir büyük ve daha yüksek bütçeli reklam setinde birleştirerek daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz. “Facebook reklamları makine öğrenmesini nasıl kullanıyor?” başlıklı yazımızda büyük kitlelerin neden ve nasıl daha iyi sonuçlar verdiğinden zaten bahsetmiştik.

Diğer bir öneri ise hedeflemenizi geliştirin: Kitlenin yaşına, cinsiyetine, konumuna, ilgi alanına ve / veya davranışa dayalı hedeflemeleri kullanarak, her bir reklam setinin birbirinden farklı demografik özelliklere sahip hedefleme yöntemine sahip olduğundan emin olun.

Hem birleştirme hem de iyileştirme yöntemleri, bu sorunu çözmenize yardımcı olacaktır. Reklam stratejinizde birkaç basit optimizasyon yaparak, daha az bütçe ile daha iyi sonuçlar alabilirsiniz.

Hedef kitle çakışması hakkında ya da Facebook reklamlarını nasıl yöneteceğiniz ile ilgili herhangi bir sorunuz varsa bizimle iletişime geçmeniz yeterli. Yardımcı olmaktan mutluluk duyarız!

Facebook Reklamlarındaki En Kritik Hatalardan Biri: Hedef Kitlelerin Çakışması!

Deneyim seviyemiz ne olursa olsun, Facebook’ta reklam verirken zaman zaman kendimizi hata yaparken bulabiliyoruz. Ancak, bugün burada bahsedeceğimiz konu, bütün bir kampanyanın sonuçlarını etkileme potansiyeline sahip ve en fazla dikkatlerden kaçan konulardan birisi. Hatta "uzman düzeyinde" profesyonellerin bile tekrar tekrar düştüğü bir hata.

Yani; Hedef Kitle Çakışması (Audience Overlapse).

Şimdi gelin hedef kitle çakışmasının ne olduğuna, bu hatadan kaçınmak için neler yapmamız gerektiğine kısaca göz atalım.

Hedef kitle çakışması, en basit ifadeyle hazırlamış olduğumuz farklı reklam setlerinin aynı hedef kitleye reklamları göstermesi olarak açıklanabilir. Söz konusu hedef kitlelerin çakışma ne kadar büyük olursa, kampanyalarınızın performansı da o kadar kötü etkilenir. Aynı hedef kitleyi yakalamak ve ilgisini çekmek için rekabet eden iki veya daha fazla reklam seti için para öder, hem zamanınızı hem de bütçenizi boşa harcamış olursunuz.

Bu sorun iki veya daha fazla hedef kitle oluşturduktan sonra verilen reklamlarda ortaya çıkan bir sorundur. Çoğu zaman, farklı olduğunu düşünseniz bile oluşturulan kitleler birbirinden çok farklı olmaz ve kendi reklamlarınızı birbirine karşı yarıştırarak kendi reklamlarınızla rekabet edersiniz.

Bu sorunu tam olarak anlamak için yapmanız gerekense Facebook kampanyalarının yapılandırılma şekline bakmaktır.

Bu konuyu bir örnekle daha iyi anlayabiliriz;

Diyelim ki kozmetik ürünleri satan bir e-ticaret siteniz var ve Facebook ya da Instagram üzerinden ürünlerinizin reklamını yapacaksınız. Facebook reklam yöneticisine girdiniz ve reklamlarınızı hazırlamaya başladınız. Reklam setlerinizi hazırlarken sıra hedef kitlelerinizi belirlemeye geldi ve "farklı olduğunu düşündüğünüz" kitlelere sahip üç farklı reklam seti oluşturdunuz.

Birinci hedef kitlenizi ilgi alanlarını belirleyerek oluşturduğunuzu var sayalım. Müşterilerinizin büyük bir kısmının makyaj ürünlerine ilgi duyduğunu biliyorsunuz, bu nedenle makyaj ürünleriyle ilgilenen kitlelerden oluşan reklam setinizi hemen hazırladınız.

İkinci hedef kitlenizi de demografik yapıya göre hazırladınız. Bu reklam seti de en iyi müşterileriniz olan 20-45 yaş arası kadınlardan oluşuyor diyelim.

Daha sonra, önceki müşterilerinize % 1 ila % 5 benzerlik gösteren 3. kitlenizi oluşturdunuz. Bunu da mevcut müşteri listenizi Facebook'a yükleyerek tamamladınız.

Yukarıda bahsettiğimiz reklam setleri yapısı, yaygın olarak yapılandırılmış temel bir Facebook kampanyası örneği olarak değerlendirilebilir. Bu durumda hedef kitle çakışması hatasının nasıl ortaya çıkabileceğine bir bakalım;

Bu üç reklam setinin arasında büyük olasılıkla birkaç ortak ilgi alanı olacaktır. Örneğin:

Makyaja ilgi duyan hedef kitleniz arasında muhtemelen 20 ila 45 yaşları arasında kadınlar bulacaksınız. Yani birinci reklam seti ile ikinci reklam seti arasında aynı kişilerin olması muhtemel.

Aynı şekilde ikinci reklam setinizdeki 20-45 yaş arası kadınlar arasında da kozmetiğe ilgi duyanlar olacaktır.

Üçüncü reklam setinizdeki benzer hedef kitlenizde de her iki hedef kitleden kullanıcılar mutlaka yer alacaktır - yani 20 ila 45 yaşları arasında olanlar ve kozmetik ile ilgilenenler-.

Bu durumda seçtiğiniz hedef kitleler çakışmaya başlar ve hazırlamış olduğunuz reklam setlerinde kendinizle rekabet etmeye başlarsınız. Reklamlarınıza yaptığınız harcamalar da artmaya başlar. Bununla beraber reklamlarınızın görüntülenme sıklığı da sınırlanır. Sonuç olarak, ödemeniz gerekenden daha fazlasını ödersiniz ve daha az görüntülenme alırsınız.

Kitle Çakışması Yaşadığımızı Nasıl Anlarız?

Hedef kitlenizin boyutu çok küçükse, reklamlarınız bu kitleye rahatça ulaşacaktır. Ancak, geniş kitlelere ulaşmak istiyorsanız birden fazla reklam seti üretmek zorundasınız. Bu da hedef kitle çakışmasının daha büyük olma olasılığı doğurur. Bu durumda oluşabilecek kitle çakışmasını nasıl kontrol edebiliriz ve hangi kitle kümesini hedeflememiz gerektiğine nasıl karar veririz?

Bunun için Facebook'un sağladığı kitle çakışma aracını kullanmamız gerekiyor. Facebook reklam yöneticisinin hedef kitle bölümünde bulunan bu araç sayesinde, farklı kitlelerin çakışmaya başladığını kolayca kontrol edebiliriz. Bunun için aşağıdaki adımları uygulamanız yeterlidir:

Önce Facebook Reklam Yöneticisinde hedef kitleler bölümüne gidin. Burada karşınıza daha önceden hazırlamış olduğunuz hedef kitleler çıkacak. Bu kitlelerden karşılaştırmak istediğiniz kitleleri seçin. (Bir seferde 5 taneye kadar seçim yapabilirsiniz). Seçimi yaptıktan sonra

üst kısımdaki seçeneklerde bulunan "Hedef Kitle Çakışmasını Göster"e tıklayın.

 

 

 

 

 

 

 

Bu araç size hem "çakışan kişi sayısını" hem de "seçilen kitlenin çakışma yüzdesini” gösterecektir. Üstteki sütun, seçilen kitlelerdeki kişi sayısını gösterir. Alttaki yani “seçilen kitlenin çakışma yüzdesi" sütunu ise her iki kitlede bulunan kişi sayısını, seçilen kitledeki toplam kişi sayısıyla karşılaştırır ve bunu yüzdesel olarak görmemizi sağlar. Bu özellik sayesinde hedef kitlelerinde kaç kişiye aynı reklamı gösterdiğinizi görebilir buna göre setlerinizi yeniden düzenleyebilirsiniz.

Gizlilikle ilgili nedenlerden dolayı, kitle örtüşme aracı 1.000'den az kişiden oluşan bir kitleyi analiz etmenize izin vermez.

Kendinize karşı reklam yayınlamayı nasıl önleyebilirsiniz?

Çakışmayı hesaplarken en sık sorulan soru şudur: "Facebook reklamlarımı birbirine düşürmekten nasıl kaçınabilirim?"

Bu sorun için bazı çözüm önerileri:

Çakışan reklam setlerinin birleştirilmesi: Benzer kitleleri hedefleyen birden fazla reklam kümeniz varsa, bu kümeleri tek bir büyük ve daha yüksek bütçeli reklam setinde birleştirerek daha iyi sonuçlar elde edebilirsiniz. “Facebook reklamları makine öğrenmesini nasıl kullanıyor?” başlıklı yazımızda büyük kitlelerin neden ve nasıl daha iyi sonuçlar verdiğinden zaten bahsetmiştik.

Diğer bir öneri ise hedeflemenizi geliştirin: Kitlenin yaşına, cinsiyetine, konumuna, ilgi alanına ve / veya davranışa dayalı hedeflemeleri kullanarak, her bir reklam setinin birbirinden farklı demografik özelliklere sahip hedefleme yöntemine sahip olduğundan emin olun.

Hem birleştirme hem de iyileştirme yöntemleri, bu sorunu çözmenize yardımcı olacaktır. Reklam stratejinizde birkaç basit optimizasyon yaparak, daha az bütçe ile daha iyi sonuçlar alabilirsiniz.

Hedef kitle çakışması hakkında ya da Facebook reklamlarını nasıl yöneteceğiniz ile ilgili herhangi bir sorunuz varsa bizimle iletişime geçmeniz yeterli. Yardımcı olmaktan mutluluk duyarız!